Afiliacja

Jakie są wady afiliacji?

13 gru 2024

Czy afiliacja to zawsze dobry wybór dla firm?

Niskie ryzyko, płatności tylko za realne efekty. Brzmi świetnie, ale ma to swoje wady, o których rzadko się mówi. Tutaj przyjrzymy się wszystkiemu z perspektywy firmy, a nie naszej.

Brak kontroli nad marką

Firma chcąc nie chcąc oddaje część swojej promocji w ręce wydawców, więc nie ma kontroli nad tym, jak jej produkty są reklamowane. A są… wszelkim kosztem. Niektórzy mogą stosować nieetyczne metody promocji mimo ustaleń kampanii (np. clickbaity, spam, fałszywe obietnice (tzw. ruch motywowany)) co szkodzi reputacji firmy.

Ryzyko oszustw

W branży popularne są oszustwa takie jak np.:

  • Cookie stuffing - przypisywanie sobie prowizji za działanie, które nie były wynikiem ich promocji.

  • Fake leady - generowanie fikcyjnych danych klientów.

  • Boty - fałszywy ruch tworzony za pomocą różnego rodzaju narzędzi.

To normalne, że nie każdy generuje wartościowy ruch, więc firma płaci za puste działania, które nie przynoszą zwrotu z inwestycji. Ruch może pochodzić od użytkowników, którzy nie są zainteresowani produktem albo konwersja jest niskiej jakości, leady nie prowadzą do sprzedaży itp.

Wysoka konkurencja również w sieciach afiliacyjnych

Jeśli firma nie zaoferuje wysokiej prowizji lub atrakcyjnych warunków, afilianci mogą wybrać konkurencję. To nie jest świat usłany różami, gdzie ludzie będą zabiegać o Wasze względy. Brak lojalności to częsty problem, nie ma gwarancji, że użytkownicy będą działali w interesach firmy w dłuższej perspektywie.

Z naszej strony

Jako wydawcy mamy głównie problemy z atrybucją. Czasami też robimy, reklamujemy, ogarniamy wszystko, a… klient nie kliknie z naszego linku tylko wyszuka sobie osobno i nie wiadomo czy przyszedł on od nas. Tak działa wielokanałowość. Konkurujemy też z wewnętrznymi działaniami firmy bo czasami kupujemy reklamy w Google na konkretne słowa kluczowe, gdzie firma również prowadzi kampanię w czasie rzeczywistym i zwiększamy tylko jej koszty.